Blog

המלחמה על "הבית" שלנו

אפתח בדבר החשוב מכל …

משתתף בצערם העמוק של כל משפחות השכולים קרובי משפחותיהם וחבריהם.

וכמובן אני מייחל לשובם המהיר של כל החטופים והחלמה מהירה לפצועים.

למלחמות יש השפעה עמוקה על כלכלות, באופן ישיר ובאופן עקיף. בטווח הקצר והארוך. חלקנו מרגישים את זה כעת עם ירידה בפעילות העסקית, הוצאה לחופשה ללא תשלום והמון אי וודאות, אך ההשפעות של המצב הקיים יהיו איתנו גם שנים רבות לאחר סיום המלחמה. הרבה תלוי בהיקף ואורך המלחמה.

מלחמת חרבות ברזל הכניסה עסקים רבים, בעיקר קטנים, לחוסר ודאות כלכלית. חלק מהעסקים סגורים עוד מיום הלחימה הראשון, חלקם עובדים במתכונת חלקית, חלקם מגויסים למילואים , ומה שמשותף לרוב רובם הוא , התמודדות עם פגיעה משמעותית בהכנסות.

יחד עם זאת המערכת האזרחית והעסקית ממשיכה לעבוד ואנחנו נצטרך להתמודד עם כל ההשלכות שקיימות ושיגיעו בעתיד , לצערי אנחנו מתורגלים "לכל תרחיש"  ,למרות שבמצב כזה מעולם לא היינו ולא חווינו בצורה ישירה.

ההיסטוריה מלמדת אותנו, שהכלכלה יודעת להשתקם ואני מניח שגם הפעם נראה את אותה המחזוריות. הרבה תלוי בהיקף ואורך המלחמה כמובן אבל אנחנו כמשק יעיל ואפקטיבי הוכיח את עצמו פעם אחר פעם ביכולת התעוררות מדהימה .

ממשלות חייבות להוציא כסף רב על המלחמה, הגירעון התקציבי יגדל האינפלציה שהראתה סימנים של האטה ככל הנראה תרים ראש , הריבית הגבוהה שהגענו מצוידים איתה עוד לפני המלחמה , מחירי הנדל"ן בשיא מטורף, העולם לא בדיוק "מחבב" אותנו , דירוג האשראי של ישראל בסכנה , מצב נפשי ורגשי ירוד בכל שכבות האוכלוסיה ועוד לא מעט אתגרים שנצטרך להתמודד איתם כמשק וכאזרחים מן השורה , לפני היותנו בעלי עסק.

אבל מחובתי ומחובתנו לשדר ולהיות אופטימיים , אחרת לא נוכל להמשיך הלאה בראש מורם .

אנחנו רואים לנגד ענינו את ההתגייסות האדירה של האזרחים. עד שהממשלה התאפסה על עצמה מצאו את עצמם אזרחים מהירים ונחושים להיכנס למערכה בכל דלת שרק פתחו להם . מגיוס כספים וייבוא אזרחי של אפודים ,ציוד צבאי ומלחמתי,  מסעדות שלמות שהמטבח שלהם הפך לחמ"ל צבאי , נשנושי לילה לכל חייל וחייל ,בעלי נכסים שנדבו את בתיהם לטובת תושבי העוטף ,אומני ישראל מתוזזים מבסיס לבסיס וכל הטוב הזה נעשה בערבות הדדית וברוח ישראלית בשיא תפארתה .

התנהלות עסקית בזמן מלחמה

בהיבט העסקי יש משבר גדול מאד וחשש לגורלו של העסק שלכם.

במצב הנוכחי אנחנו נצטרך להיות ,גמישים , נחושים , ממוקדים ,יצירתיים ובתהליך למידה תמידי .

גמישות- תייצר עבורנו את היכולת להתמודד עם השינויים שאולי יחולו בעסק שלנו ונצטרך אולי להתאים את העסק שלנו למצב הקיים ,חשוב מאוד שתהיה לנו את היכולת הזאת והכי חשוב להבין שזה הכרחי בתקופה הזאת

נחושים וממוקדים- נחישות והתמקדות חשובים  לנו כדי לפעול בצורה ישירה בלי שום יתר דחיינות שלא מעט פעמים הוביל אותנו במהלך שגרה תקני , לפעול לבחון את העסק במצב הנוכחי ולדעת לייצר סביבו את כל המערך הדרוש כדי לייצב אותו , לשמור עליו , למגן אותו ולחמש אותו לעתיד .

אסטרטגיה פיננסית , כלים פיננסים , יציאה ממצב מגננה למצב של עשייה , להבין שאכלו לי ,שתו לי לא מתאים עכשיו ואף אחד בתכל'ס לא יבוא להציל אותנו ממה שקרה , רק אנחנו יכולים ,השליטה חייבת לעבור לידיים שלנו .

יצירתיות – נדרשת חשיבה אסטרטגית לעתיד של העסק. המציאות משתנה ואנחנו חייבים ליזום ולבחון הזדמנויות חדשות.

תיזמו ותייצרו אפיקים עסקיים חדשים. נישות חדשות , תהיו בצד היוזם ולא רק בצד שהודף בעיות בתקופה הזאת .

תשקיעו בלמידה – יש לו מעט הרצאות , קורסים והשתלמויות מצוינות שעושים דרך הזום , יש לנו כל כך הרבה שעות פנויות לכך בתקופה הזאת , תשקיעו מזמנכם לצורך התפתחות אישית ( פחות לדעת אסטרטגיות תקיפה בעזה , לא ייתן לנו יותר מדי )

בסופו של יום נצטרך לחשוב על יום שאחרי ,כי אין מה לעשות הוא יגיע ושם נצטרך להיות חזקים וערוכים לכך .

ניהול פיננסי בזמן מלחמה

תזרים המזומנים – תבנו דוח תזרים מזומנים לשלושה חודשים הקרובים בצורה יסודית ושמרנית וזאת על מנת למצוא את הנקודות שככל הנראה יביאו אתכם לחריגה ממסגרות האשראי שלכם .

בדיוק בנקודה הזאת שזיהיתם את הפיק העליון של החריגה , תצרו קשר עם הבנקאי שלכם וכבר תזמו איתו שיחה בבקשה להגדיל מסגרת עבור העסק שלכם .

תהיו מוכנים עם תזרים שהכנתם מראש ותדעו לתת תשובות פחות או יותר , מתי אתם צופים שתחזרו למוטב .

שברגע שאתם תזמו את השיחה הזאת , הבנקאי יבין שמדובר כאן בבעל עסק אחראי משבים טוב מאוד את המצב ויודע לאן הוא הולך וכך הסיכוי לקבל את זה גדל משמעותי בטח בתקופה הזאת .

דחיית תשלומים , הלוואות ומשכנתאות – מה שניתן לדחות בתקופה הזאת , תעשו את זה – אין לדעת כמה זמן המלחמה הזאת תימשך , מה שנותנים היום עדיף לקחת , תמיד אפשר לתקן ולסדר מחדש מה שנקרא עד שיעבור זעם .

אנשים שואלים אותי למה לשלם ריבית על הדחייה הזאת ,לא חבל ? התשובה שלי היא כזאת , אנחנו נמצאים בסביבה של חוסר וודאות מוחלטת ,במצב כזה עדיף לנסות לייצר וודאות גדולה ככל שניתן גם בעלות מסוימת שיש סיכוי שתביא לתועלת גדולה יותר .

תשלומים נוספים שניתן לבדוק האם ניתן לדחות אלו : תשלומי שכירות על נכס , חשמל , ארנונה , מיסים ,כרטיס אשראי ,מנויים מסוימים וכו' .

זהירות מחדלות פירעון או מהחזרות צ'קים – אחת הסיבות החשובות ביותר שאני ממליץ לבעלי עסקים לרווח את חשבון הבנק שלהם ולדחות תשלומים בתקופה הזאת היא הסיבה לכך שאם חלילה נמצא במצב של חדלות פירעון ,חריגה רצינית ממסגרות האשראי , צ'קים שירדו בחשבון ללא כיסוי , זה מסכן אותנו הרבה מעבר לעלות "הריבית" עבור דחיית תשלומי הלוואה , לקיחת הלוואה נוספת , דחיית תשלומים מול ספקים עם תשלומי ריבית עבור הדחיה וכו'  .

"כלבי שמירה" בדמות מערך לוחם – עסקים חייבים להיות מכוונים להוצאות שלהם ולנסות להפחית עלויות עד כמה שניתן כדי להימצא באיזון מקסימאלי . זה כולל הערכה ותעדוף של הוצאות העסק, זיהוי תחומים שבהם ניתן לחסוך  ,תוך שמירה מקסימאלית על איכות המוצרים או השירותים.

חידוש חוזים עם ספקים, הפחתת עלויות קבועות , פיתוח טכנולוגיות חדשות , עבודה עם תוכנות מתואמות יותר , הכרת המלאי הקיים שלכם תוך ספירת מלאי עדכנית בזמן הזה על מנת לזהות "מלאי מת" או מלאי שעתיד להימכר מאוחר יותר ולבדוק מול הספקים התאמות צורך וחזרות סחורה במידת הצורך , הפעלה של "קבלני משנה" על חשבון עובדים במידת האפשר , אימוץ תכנית עבודה משותפת עם עסקים נוספים לחיסכון בעלויות , מעקב ובקרה אחר שרשרת הספקת המוצרים וייעול התהליכים .

עסקים בהחלט יכולים להגיע למצב שהם יהיו יציבים יותר ברגע שנבוא מוכנים יותר לכל אדגר או תרחיש קשה ככל שיהיה .

קרן בערבות המדינה – הקרן בערבות המדינה נפתחה , יש לה תנאי שוק יפים מאוד , שוב די דומה לחשיבה של דחיית הלוואות , תמיד תוכלו לפרוע חזרה במידה ואתם לא צריכים אבל נכון לעכשיו תיקחו , תזמו לקחת , תראו שזה מקנה לכם רזרבות מזומן בעסק לכל מקרה .

אחרי שהתקופה תסתיים תפעלו לבחון מחדש מה הצרכים האמיתיים בעסק ועל מה אתם יכולים לוותר ועם מה אתם יוצאים לדרך חדשה לעתיד .

בנוסף , למי שיש קרן בערבות המדינה שניתנה לעסק עוד מהעבר , ניתן לבצע בקשה לדחיית תשלומים על הלוואה זו וכן לבצע התאמת בטחונות (פיקדון שנתתם ) לטובת ההלוואה ובכך לממש חלק מהפיקדון לחשבון הבנק שלכם .

ספקים ולקוחות –

  • תדאגו לגבות כסף שחייבים לכם.
  • תשלמו לספקים להם אתם חייבים במידה ויש לכם אפשרות כמובן או לפחות להסביר את המצב ולנסות לבנות מתווה תשלומים מול הספק שיניח את דעת שניכם .
  • האתר המצוין "כל זכות" פתח דף מיוחד למלחמת חרבות ברזל ,שם תמצאו שם תשובות לכל המצבים, עבור העובדים ועבור המעסיקים.

שיווק ומכירות – תשתדלו למקד את השיווק שלכם בצורך חיוני בלבד ולהשתדל להיות תחת מעכב ובקרה לצורך ולמסרים בפרסום .

חיוני לעסקים להתאים את אסטרטגיות השיווק והמסרים שלהם כך שיתאימו למצב הנוכחי, להפגין אמפתיה

התאמת מסרים שיווקיים כך שיהדהדו את המצב הנוכחי כרוכה בהכרה באתגרים העומדים בפני הלקוחות ובהדגשת הדרכים שבהן המוצרים או השירותים שלך יכולים לספק ערך או סיוע בזמנים קשים.

פיזור והגדלת מקורות הכנסה- בזמן מלחמה עסקים חייבים להעריך את מקורות ההכנסות הוודאיים שלהם ולהעריך את הכדאיות שלהם לנוכח תנאי השוק הקיימים. הערכת היציבות של לקוחות קיימים, פוטנציאל להשגת לקוחות חדשים ובכללי האם המוצרים או השירותים שאני נותן יהיו רלוונטיים בעתיד ?

יחד עם זאת נבחן עבור העסק שלנו ,מקורות הכנסה חדשים וחלופיים על מנת לשמור על יציבות בזמן מלחמה. להיפתח לתחומים נוספים ,שווקים חדשים , מוצרים חדשים , ספקים חדשים /נוספים במידת הצורך , התאמת הצורך של "מצב מלחמה" לצורך של קהל הלקוחות , שותפויות רלוונטיות עם עסקים אחרים כדי להפחית סיכונים ולנצל הזדמנויות חדשות.

שמירת על עובדים "חשובים" לעסק- מומלץ להמשיך לשלם שכר מלא לעובדים שרוצים לשמור עליהם שיישארו בעסק בעתיד, להוציא לחל"ת עובדים שאין חשש שלא יחזרו לעסק בתום המלחמה, או כאלו שניתן יהיה למצוא עובדים חלופיים אם הם לא יחזרו לעבודה בתום המלחמה. לפי ההקלות בעת במלחמה, הם יקבלו דמי אבטלה מהיום הראשון של החל"ת".

משרתי מילואים – בעל עסק ועובדים שזומנו למילואים ,תגישו בהקדם בקשה למוסד לביטוח לאומי להחזר תגמולי המילואים לעובדים הנמצאים במילואים ולבעל העסק עצמו.

בקשת הפיצוי – בימים אלה מתקיימים בכנסת דיונים אחרונים על פרטיו של מתווה הפיצוי לעסקים שנפגעו מהמלחמה.

  • יש טופס מקוון באתר של שירות המיסים " רישום לקוחות לשירותים מקוונים באתר רשות המיסים"
  • תהיו מוכנים מראש לרגע שבו יפורסם המתווה הסופי , להכין את התחשיבים של הנזק בקובץ אקסל.
  • להוציא דוחות כספיים ודוחות מעמ של השנה ושנה שעברה להוכחת הנזק .
  • לעבור על כל ההוצאות שלכם ולראות אולי יש לכם עוד חשבוניות שטרם קיבלתם או שאתם עתידים לקבל .
  • להגיש את התביעה למס רכוש וקרן הפיצויים עם סכום תביעה לפי תחשיב הנזק לעסק, ואפילו עם סכום אומדן התביעה ואישורים התומכים בכך.

מיסים ומע"מ – בעקבות המלחמה, רשות המסים דחתה תשלומים ודיווחים הנדרשים על פי חוק. ניתן לבקש אורכות פרטניות במקרה הצורך: "מומלץ לבצע פנייה יזומה למע"מ ולפקיד השומה כדי לקבל אורכות פרטניות להגשת דוחות שנתיים, הצהרות הון וקיום דיוני שומה מעבר לאורכות הרגילות שקיבלו כלל בעלי העסקים במדינה. הרשות מתחשבת בנסיבות מיוחדות".

מתווה פיצויים

מליאת הכנסת אישרה בסוף השבוע, את מתווה משרד האוצר למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת חרבות ברזל. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ (עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק זה כקבוע בחוק), וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.

מענק המשכיות עסקית:

על פי המתווה שאושר, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף ש״ח עד 400 מיליון ש״ח וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר ו/או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023. לעסקים שמדווחים על בסיס מזומן ועיקר הכנסותיהם מתשלום שוטף 30+תינתן האפשרות לקבל פיצוי על סמך דיווחיהם לחודשים נובמבר ו/או דצמבר 2023.

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 12,000 ש״ח – 300,000 ש״ח בשנה: עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק ולפי הפירוט בטבלה המצורפת (טבלה 1).

לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 ש״ח לעסקים עם מחזור של עד 49,800 ש״ח, 3,150 ש״ח לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף ש״ח ו-4,200 ש״ח לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף ש״ח).

עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 ש״ח – 400 מיליון ש״ח בשנה: עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7–22 אחוז בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים להם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, בהתאם לנוסחה המצורפת (טבלה 2).

כמו כן, לעסקים אלה נקבע מענק מינימום בגובה המענק לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף ש״ח כמפורט בטבלה הקודמת (טבלה 1).

הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף – 100 מיליון ש״ח – יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף ש״ח. לעסקים עם מחזור של 100 – 300 מיליון ש״ח – תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון ש״ח. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 – 400 מיליון ש״ח יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון ש״ח.

רשות המסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת, שתיפתח תוך 10 ימים. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר – אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.

לדוגמא נחשב את המענק המשכיות של עסק מסוים :

נחשב ממוצע הוצאות קבועות שהוכרו למעמ בין 10/22 ל- 10/23

נוודא מה אחוז הירידה בהכנסה ב 10/23

נכפיל את ממוצע ההוצאות ב אחוז המשתנה בהתאם לירידה במחזור

ועכשיו נניח שגילינו שהירידה במחזור היא 25%

,לפי הטבלה בירידה של 25% -רכיב התשומות עומד על 7%

תכפילו את הפגיעה בהכנסה * 7%  – זה סכום המענק שתקבלו .

נניח שההוצאות הממוצעות בחודש עומדות על 150,000 ₪

אז המענק שמגיע לנו עבור חודש אוקטובר בפגיעה של 255 במחזור יעמוד על

7%*150,000 ₪ = 10,500 ₪

כמה נקודות חשובות לחישוב המענק או יותר נכון להיגיון שהביא לכך :

  1. עסקים עם מספר עובדים גדול יותר והוצאות שכר גדולים יותר יקבלו מענק גבוהה יותר ככל שאחוז הפגיעה שלהם גדול יותר
  2. לא יהיו מענקים שיחוזרו למדינה חזרה כמו שהיה בתקופת הקורונה ,מכיוון שכאן המענק יינתן על סמך הגשה בפועל עם נתונים מוכחים .
  3. לאור מה שכתבתי כאן , אני ממליץ לכל בעל עסק לעשות "בדק בית" גלבי חשבוניות שעוד לא קיבל , או לא הגיש השייכות באופן ישיר לחודשים אוקטובר ונובמבר על מנת להימצא "בנקודת פתיחה" נכונה יותר וקבלת מענק ראוי יותר לעסק שלו .

חישוב של מענק הוצאות שכר :

השכר שיחושב הוא לפי שתי אופציות : 1. לפי השכר ששולם בפועל

2. לפי כמות העובדים כפול השכר הממוצע במשק

הנמוך מבניהם

נניח שהפגיע במחזור היא 25%

והוצאות השכר הם 150,000 ₪

לפי חישוב עלות מעביד מכפילים את זה ב 1.25 ( כדי להגיע לשכר ברוטו כפי ששילם המעסיק)

מכפילים ב 75%

150,000* 1.25*0.75 = 140,625

מכפילים כפול הירידה במחזור : 140,625 * 25% – 35,156.25 ₪ המענק

הקלות במתווה החל"ת:

  • הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה.
  • הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות.
  • הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום.
  • תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים.
  • ביטול 5 ימי המתנה
  • ביטול גבייה מהמעסיק בתקופת החל”ת בסך של 350 ש״ח
  • הארכת חל״ת אוטומטית למפונים
  • מענק מיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם
  • ביטול ספירת ימי החל״ת למניין 60 יום למניעת פיטורין עבור נשים שחזרו מחופשת לידה
  • מודל ייעודי לחישוב דמי אבטלה לעובדים שהינם עצמאיים ושכירים

הקלות אלו יתקיימו בתקופה שבין ה-7.10 ועד ל-30.11 – מועד

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

חייגו אלינו לקבלת ייעוץ

דילוג לתוכן