הלחיצה על ההידק הופכת להיות מחושבת יותר

 

הלחיצה על ההידק הופכת להיות מחושבת יותר

מגמת הירידה בכמות העסקאות מתעצמת, ובטווח קצר מאוד יחסית  . אם בתחילת השנה ראינו התנפלות של רוכשים , תוך חודש חודשיים אין ספק שחל שינוי במגמה .

השאלה שנשאלת היא , האם מדובר בהאטה נקודתית, או במגמה שתלווה אותנו לאורך תקופה ממושכת ?

מה שבטוח הוא שצמד הסיבות לכל זה: עליית ריבית בנק ישראל ורמת המחירים הגבוהה .

הירידה במכירת הדירות החדשות כפי שמראים נתוני הלמ"ס ממשיכה את המגמה של החודשים האחרונים, ועשויה לרמז שהשוק אולי הגיע לקצה. כבר לא רואים את התנפלות חסרת רסן שאפיינה את השנה האחרונה ובהחלט מזהים כיום ירידה בכמות העסקאות (גם מי "שחי את השטח" מרגיש זאת).

עליית הריבית החדה של 1.15% במצטבר בחודשים האחרונים והצפי לעלייה בעוד 1.5% בשנה הקרובה גורמת להשתהות בסגירת העסקה בקרב הרוכשים, וזה הגורם המרכזי לירידה במכירות

מצד שני, התיקון לחוק המכר עושה את הפעולה ההפוכה ודווקא מתמרץ רוכשים לקנות.

לאחרונה ביקר אצלי במשרד זוג שעתיד לבנות בית בעיר נתיבות . לפני כחצי שנה הגיע אליי הזוג הזה כדי לעשות בדיקה ראשונית להבין קצת התכנות למשכנתה מול הרצונות שלהם להגשים את הפנטזיה של רוטב הזוגות בישראל והיא לבנות וילה מפוארת ,גדולה ,מפנקת שבהחלט הם יכולים לראות את עצמם חיים שם עשרות שנים.

הרעיון היה, לקחת משכנתא של 1.65 מ' ₪ שהייתה אמורה להספיק להם לבנות בית של כ- 200 מטר עם בריכה , עם החזר חודשי צפוי של כ- 6,500 ₪ שפחות או יותר עומד במבחן ההכנסות שלהם .

הם המשיכו לרגל קבלת היתר בניה המיוחל על מנת שנוכל לגשת לתהליך לקיחת משכנתה בפועל .

הפגישה השנייה איתי (לפני כמה ימים) הייתה פחות משמחת ויותר מבוהלת משתי סיבות :

  1. עלויות הבניה שהיו אמורים להספיק להם סביב משכנתה של 1.65 מ' ₪ עלו בכ- 300 א' ₪ לפחות
  2. ההחזר החודשי של המשכנתא על סך 1.65 מ' ₪ עלה בכ- 1,100 ₪

על כל זה , התברר להם מעתה כפי שאתם מבינים ,שהמשכנתה שהם יצטרכו לקחת על פי הצעות המחיר שהם קיבלו תעלה בעוד 300 א' ₪ . מה שיגדיל את ההחזר החודשי שלהם בעוד כ- 1,500 ₪ נוספים .

אני העדפתי לשים להם הכול על השולחן ומול העיניים כי בתפיסת עולם שלי , אנחנו רוכשים דירה על מנת לגור בה ולישון בלילה טוב ואם מצאתי את עצמי בונה את בית חלומותיי אבל אני לא מצליח לעצום עין בלילה מלחצים סביב ההוצאות השוטפות , אין שום סיבה שבעולם שארוץ מרתון עם נעליים במידה שהם לא שלי .

הירידה במכירת הדירות משקפת נתון שבו חלק מהרוכשים חזרו לשבת על הגדר בעקבות התייקרות המשכנתאות, לאחר עליית הריבית והצפי להמשך ההתייקרות שלהן גם בשנה הקרובה. מחירי הדירות המאמירים והמצב הפוליטי בישראל בתקופה ארוכה שבה אין יציבות שלטונית, לפני בחירות והרכבת ממשלה או ממשלות חדשות, יחד עם ההשפעות העולמיות, מובילים יחדיו לחוסר ודאות ולחשש מחוסר יציבות בקרב הרוכשים, ויוצרים מגמת האטה בשוק. שוק הנדל"ן הישראלי ידע תקופות כאלה, אך מכולן הוא גם ידע לצאת ולחזור אפילו מחוזק יותר. אני מאמין שכך יקרה גם לאחר התקופה הנוכחית, השוק חזק מספיק ושרד בעבר משברים גדולים יותר. להערכתי מגמת ההאטה היא זמנית בלבד ולא תימשך זמן רב.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

חייגו אלינו לקבלת ייעוץ

דילוג לתוכן