התחתנתם ? מזל טוב! האם הגיע הזמן לאחד חשבון בנק ?

פעמים רבות כאשר בני זוג מתחתנים, עולה השאלה האם לפתוח חשבון בנק משותף או חשבונות נפרדים. לשאלה הזאת אין תשובה אחת ברורה ונכונה לכולם ולכן עלינו להבין ולהפנים כמה דברים מאוד חשובים לפני שעושים צעד שכזה .

כמו כל שיחה שיש בין בני זוג וכמו שאנחנו רוצים לנהל דו שיח פתוח ,יעיל וללא "אגו" בנינו כך צריכה להתנהל מערכת היחסים שלנו בנושאים שקשורים להתנהלות פיננסית של משק הבית שלנו עם בן/בת הזוג .

עניינים של התנהלות פיננסית לרוב מדוברים לפני הנישואים ,הבעיה היא שהניסיון בפועל (המבחן המעשי) ,ממומש בסופו של יום רק לאחר שמתחתנים או יותר נכון שמגיעים ילדים .

הסכמות בין בני הזוג לרמת הניהול של משק הבית צריכים להיות ברורים לשני הצדדים ,אנחנו יוצאים לדרך משותפת ביחד וכמו ששותפים בעסק מנהלים את העסק ביחד כך צריך להיות ניהול משק הבית שלנו .

עם הימים אנחנו מבינים שלנהל משק בית בעיקר מהצד הפיננסי , זה כמו לנהל עסק.

איך מישהו פעם אמר לי  "שאתה מתחתן ומביא ילדים אתה הופך להיות סוג של חברה בע"מ לגידול ילדים " כמה זה נכון ? בהחלט קרוב למציאות שלנו ואפילו מחייב לא פחות , כי בסופו של יום אף אחד לא רוצה/יכול לנטוש באמצע (בהחלט אפשר להתגרש אבל כל אחד נשאר עם "החבילה שלו" עד 120…)

ברשותכם אני רוצה לתת לכם כמה נקודות למחשבה שיעשו לכם סדר להבין האם כדאי לכם לפתוח חשבון משותף או להמשיך להתנהל בנפרד ?

  1. "באותו הראש" – כאשר יש בין בני הזוג שיח פתוח בנושאים כלכליים, שיתוף מלא ותיאום ציפיות ברור ומובן לשני הצדדים חשבון משותף יכול להיות נוח לתפעול , ממוקד יותר וכמובן חסכוני יותר (עמלות עו"ש ,אובר דראפט , עמלות שורה וכדו' )
  2. חופש פעולה – חשוב שלכל אחד מבני הזוג יהיה אמצעי תשלום המקושר לחשבון למען העצמאות הכלכלית שלו, וגישה מלאה לנתוני החשבון על מנת להיות כל הזמן עם "היד על הדופק" ולהימנע מהפתעות שווא .
  3. האם קיים עסק לאחד מבני הזוג ? הפרדה בין החשבונות מובנת ואפילו נחוצה כאשר אחד מבני הזוג הוא עצמאי, אז יש ליצור חשבון נפרד לעסק שממנו תעבור משכורת לניהול חשבון הבית ( נכון שבעוסק מורשה אין עניין של העברת משכורת אבל כאן מדובר רק על מנת לייצר הפרדה ויציבות לבית ). מצב זה יאפשר גם להבין את ההתנהלות של העסק לעומק, וגם לקבוע תקציב לבית על סמך ההכנסות.
  4. האם לאחד מבני הזוג היו בעיות בעבר /יש בעיות כיום ? במידה ולאחד מבני הזוג היו בעיות פיננסיות בעבר או שעדיין קיימות ,הפרדה בין החשבונות תהיה נכונה עבורם מכיוון שבמידה ויש בעיות לאחד מבני הזוג , התעודת זהות שלו מסומנת בבנקים בנקודה אדומה ואם יוותר מצב שהבן זוג "הנקי" ייכנס לחשבון "המלוכלך" או להיפך , זה עלול לגרום לבעיה כוללת למשק הבית ולגרום לבנקים להקטין את החשיפה מולכם לאשראי במידת הצורך ובכללי .
  5. טכנולוגיה מדברת – כיום שניתן לבצע 99% מהפעולות בבנק דרך האינטרנט , הצורך בשימוש באפליקציה להיכנס לחשבון הבנק ולעקוב ואף לבצע פעולות במידת הצורך עולה מדרגה . חשוב מאוד שבני הזוג יבינו את השימושים באפליקציה עבור השירותים המוצעים ולבצע מעקב שוטף לגבי החשבון .על הטכנולוגיה הזאת נוספו להם בשנים האחרונות לא מעט אפליקציות חינמיות לניהול שוטף של משק הבית ויעשו נכון בני הזוג אם ידעו לנהל את חשבון הבנק שלהם בצורה מבוקרת ויעילה תחת שימוש באפליקציה נוחה עבורם .
  6. חשבון משותף גם אם אין העברת משכורת – חלק מהזוגות כיום נמצאים בצומת דרכים בין מעבר עבודות או שאחד מבני הזוג עובד והשני נותן את כוחו בניהול הבית , אבל את הפעולות בחשבון הם עושים בצורה משותפת , בהחלט ראוי ששני בני הזוג יהיו בעלי החשבון על מנת ששניכם תוכלו לבצע פעולות גם בשלט רחוק ובצע פעולות בבנק במידת הצורך .
  7. אם כבר לאחד אז בזמן הנכון – שנה שנתיים הראשונות לחיי הנישואים (שאין עדיין ילדים) החשבון בנק שלנו מתנהל די דומה לחשבון בנק של שני רווקים בתוספת שכר דירה והוצאות נלוות (לזוגות שעוד לא חוו הוצאה מסוג זה בעבר) . נקודת זמן האמיתית לבחון את איחוד החשבונות בעיניי היא בזמן שבו מתחילות ההוצאות להיערם , הוצאות שוטפות מבצבצות שניה אחרי שבאים הילדים , החלוקת תפקידים בבית מתחילה לקבל צורה אחרת והאחריות על ניהול הבית ופרנסה תופסת מקום נכבד בחיי היום יום שלנו . ולכן , בפרק זמן הזה , זה הזמן (לאחר שהבנתם את הסעיפים 1-6 כמובן) לבצע מהלך ולאחד חשבונות בנק .

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

חייגו אלינו לקבלת ייעוץ

דילוג לתוכן