בשורה משמחת לרוכשי הדירות

בשורה משמחת לרוכשי הדירות (דירות חדשות מקבלן או במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן' /'דירה בהנחה' ) 🟠🟠 רק 40% ממחיר הדירה יוצמד למדד תשומות הבניה 🟠🟠

התיקון לחוק המכר צפוי לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית רגע לפני התפזרות הכנסת.

הצעת החוק המקורית ביקשה לבטל את ההצמדה של רכיב הקרקע ורכיב הרווח הקבלני למדד תשומות הבניה.

יש המון הגיון בכך שהרי אין סיבה שרוכשים ישלמו מדד תשומות בניה על שווי הקרקע שאין בגינו שינויי מדד בעלויות הקרקע מרגע הרכישה ובנוסף הרווח היזמי של הקבלן גם הוא אינו מושפע באופן ישיר מעליית תשומות הבניה.

היה קשה מאוד להעביר חוק כזה,מכיוון שעלות הבנייה באזורים שונים בארץ מתומחרת באופן שונה, וככל הנראה משך הזמן שהיו צריכים על מנת להעביר את החוק בצורה מדויקת לפי חישוב מדויק של עלויות בניה בכל אזור מסוים היה לוקח זמן רב , מה שהיה פוגע משמעותית בתקופה הזאת שהמדד לא מפסיק לטפס.

העברת החוק החדש הוא : התשלום הראשון על הדירה, אשר מהווה 20% מכלל המחיר, לא יוצמד לשום מדד.

רק מחצית מה 80% הנותרים יוצמדו למדד תשומות הבניה.

המשמעות היא שרק 40% ממחיר הדירה יוצמד למדד תשומות הבנייה.

בנוסף, היזמים יהיו מחויבים לשלם פיצוי על איחור במסירה בכל מקרה, ולא כמו היום שהרוכשים צריכים להגיש תביעה. ברגע שהחוק יכנס לתוקף, לא תהיה יותר הצמדה לאחר מועד המסירה. כלומר גם אם הקבלן מאחר במסירה , מחיר הדירה לא ימשיך להיות מוצמד לשום מדד.

נקודה נוספת היא שהמפקח על הבנקים בוחן את האופציה להגדיל את המשכנתא באופן יחסי לעליית המדד ככל שתהיה, וכך לאפשר לרוכשים לממן את המדד מתוך משכנתא ולא להוציא סכומים משמעותיים מהכיס.

התייחסות נוספת וחשובה היא , שיזמים שרכשו קרקעות מהמנהל (במסגרת מכרז שנפתח לציבור הרחב) יחויבו לתת את האפשרות לרוכשים לשלם את התשלום המלא של הדירה מראש (ולא על פי לוח תשלומים עתידי) על מנת לתת להם את האפשרות לחסוך בתשלומי מדד עתידיים שחושף אותם לסיכונים מיותרים לאורך שלב התקדמות הבניה ועד לקבלת הדירה המיוחלת.

אין ספק שהתיקונים הללו מקטינים באופן קיצוני את מרחב אי הוודאות של הרוכשים, ויביאו לחסכון של עשרות אלפי שקלים ברכישת דירה.

לצערי,

נוצר מצב היום, שזוגות שרכשו דירות חדשות מקבלן או רכשו דירה במסגרת תוכנית של מחיר למשתכן (בעתיד פרויקט דירה בהנחה) ספגו לאורך השנים האחרונות גידול במדד תשומות הבניה בצורה חדה מאוד, מה שהצריך ועדיין צריך מהם להתארגן על הון נוסף על מנת לממן את ההצמדה למדד שהופיע להם ״כרעם ביום בהיר״ .

ולשם כך לא מעט מהרוכשים נאלצו לקחת הלוואות נוספות לתקופות קצרות שיגדיל עבורם את ההחזר החודשי בצורה משמעותית ובכך תיפגע יכולת ההחזר שלהם בטווח המיידי.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

חייגו אלינו לקבלת ייעוץ

דילוג לתוכן